onsdag 29. april 2009

Operaen nærmer seg!

Sammen med scenograf Øystein Hansen og mange, mange fler, skal jeg gjøre om Fredriksten Festning til et kinesisk eventyrpalass. Den siste tiden har det gått en del tid på møtevirksomhet med operaen i Østfold og Den Norske Opera. De av dere som har fulgt med meg her vet at jeg skal være rekvisitør på Turandot i Halden som settes opp på Fredriksten Festning i 11. - 13. juni. Jeg har fått vite at dette er skandinavias største operaoppsetning, både når det gjelder scenografi og medvirkende. På scenen skal vi ha 350 mennesker og scenografien er enorm. Dette gjør det hele enda mer spennende! På møtet igår med Operaen i Oslo gikk vi igjennom en del praktiske ting og prøveplaner og jeg fikk også bekreftet hvilken dato jeg reiser til Halden og hvor jeg skal bo når jeg først er der. Jeg reiser altså ned til Halden 27. mai og skal bo på noe som heter Kaserna som egentlig er et befalshotell på Fredriksten Festning. Der blir jeg til 14. juni. Jeg fikk også en omvisning på operaen og hilst på en del nøkkelpersoner siden jeg fra 4. mai til 27. mai kommer til å ha Operaen i Oslo som arbeidssted før vi forflytter oss til Halden. Imponerende bygning! Det virker som et utrolig bra sted å jobbe! Fantastisk malersal, monteringshall og verksteder! For ikke å snakke om den geniale scenen! Dette er helt klart noe jeg gleder meg stort til! Jeg anbefaler dere alle til å se Turandot i Halden i sommer! Det kommer til å bli stort, spektakulært og magisk! Billetter finner du her.
Modell av scenografien for Turandot
Samtidig vil jeg rydde opp i en ting. Det er mange som spør meg hva en rekvisitør gjør og om det er slitsomt å ha med så mange kostymer å gjøre. Vel, kostymer tar ikke jeg meg av, det er det kostymøren som gjør. Men vi har et tett samarbeid hva farger og stil angår. En rekvisitør skal skaffe til veie alle rekvisitter som trengs til en teater-, opera-, fjernsyns-, eller filmproduksjon. Dette kan være alt fra en binders til en brennende bus som faller ned et stup. Vi gjør mye research, handler mye og lager en del ting også.

2 Responses to “Operaen nærmer seg!”

Cathrine WH sa...

Dette ser veldig spennende ut! Grattis med dritkul jobb :)

Garcia sa...

@Cathrine WH: Tusen takk, Cathrine! Jeg gleder meg mer og mer for hver dag!

Leave a Reply